Spookeend V1.0, The Beginning
Dit is mijn prille begin, mijn eerste eigen eend!
Deze kocht ik toen ik nog 17 was. De mensen waar ik m van kocht hadden m gekocht toen de eend een half jaar oud was, ik was dus de 3de eigenaar. Een echte zwarte special, 1 van de 10, die in 1982 speciaal naar Nederland waren gehaald, om de eend te promoten. Dit was Nummer 3. De eend heeft lekker droog gestaan in de schuur. Zo nu en dat wat kleine dingen vervangen en gerepareerd. Toen ik dan eindelijk mijn rijbewijs haalde, de dag erop meteen de eend naar de APK gebracht. Aan het einde van de dag, telefoon. De eend was niet eens zomaar afgekeurd, maar volgens de APK meester eigenlijk wel “Total-Loss”. Lekker nieuws was dat. Het bleek om een gebroken chassis te gaan. Ik wist niet wat ik hoorde, en de vorige eigenaar ook niet. Die had de eend alleen gebruikt om aan het einde van de zomer naar Portugal te rijden, en aan het begin van de volgende zomer weer terug naar Nederland. Het bleek na later onderzoek, dat de eend in zijn eerste half jaar een aanrijding van achter had gehad. Dit was wel gefixet, maar een beetje knullig. Daar stond ik dan, een rijbewijs en geen eend om mee te rijden. Het chassis was helemaal punt gaaf, geen roest plekje, maar wel gebroken.
Omdat de eend nog in een zo goede staat was, maar eens rond gaan bellen in de Club en bij oude 2cv vrienden van mijn ouders. Zo dan toch maar besloten om een nieuw chassis te kopen. Leuk idee, maar, toen mijn ouders nog eend reden, bracht je eend met schade naar de sloop, en ruilde je een kratje bier voor een volgende. Dus, ervaring met chassis wissels hadden we helemaal niet. Jaques Moenen wel. Daar hebben we ook het chassis besteld. Die kwam het weekend erna met zijn ’53-er, met een chassis op het dak. Het was wel te doen in een dag, volgens hem. We waren alvast wel begonnen met het uitelkaar halen van de eend. Het ging eigenlijk allemaal heel makkelijk, en ik was zelf ook wel verbaast over de simpelheid van hoe een eend in elkaar zat. Nadat de alles van het chassis was overgezet naar het nieuwe, heeft Jaques het chassis nummer erin geslagen. Daarna kon, na een grondige tectyl behandeling van zowel de koets als het nieuwe chassis, de opbouw weer beginnen. Nadat op zaterdag eigenlijk alles klaar was, is Jaques weer naar huis gegaan, en zou ik op zondag mijn eend verder in elkaar zetten en een proefrit gaan maken.
Na 100 meter was de proefrit alweer ten einde. Een kapotte brandstofpomp. Nou ja, vervangen en rijden weer. Daarna alles verder afgemonteerd. Omdat er een nieuw chassis onderzat, heb ik gevraagd of de Douane wilde komen controleren of alles goed was gegaan. Van de Douane een formulier gekregen dat volgens hen alles prima in orde was. Daarna naar de APK, afgekeurd op vergeten stuurkogel rubbers, deze maar gemonteerd en de eend werd goedgekeurd. Eindelijk, mijn eigen eend, wat was dat super zeg.
Negen maanden na de chassis wissel ging het erg mis…….. We stonden voor een stoplicht te wachten, en opeens werden we gelanceerd. De “dader” had ons helemaal niet zien staan en dacht wel door rood te kunnen. Helaas voor ons hielden wij ons aan de regels en wachten we wel netjes. Op de bergings-wagen, op weg naar huis. Tegen inlevering van de kentekenpapieren mocht ik de eend meenemen. Helaas ben ik door toedoen van de agent op deze manier mijn UNIEKE kenteken verloren. Allebei na het ongeluk nog gezond van lijf en leden. Dat was echt een geluk bij een ongeluk. We zijn met voorbank en al op de achterbank terecht gekomen. Het bleek na onderzoek, dat de klap met 60 KM was aangekomen. Hierna gaat de eend naar de Taxateur. Voor de verzekering. Ik trof een goede, hij was zelf ook gek van oldtimers. Ik kreeg met behoud van het “wrak” nog 6500 Gulden. Dat was echt wel heel veel. Ik had wel een auto nodig, en onze Dealer had een Visa staan. Ok, dan maar even een Visa. Later is daar een blauwe eend bij gekomen, want een Visa was het toch niet voor mij. Die blauwe eend, dat zou de vervanging van de Visa moeten worden. Helaas was die niet goed genoeg om zo in te gaan rijden. Toen had ik dus, 1 leuke totall loss eend, en minder leuke slechte eend en een niet leuke goede visa, wat dan??? De rest van het verhaal gaat verder bij de Spookeend V1.5…..